Time-Lapse videó Photoshop-ban

Bár a time-lapse videó elnevezésnek nincs pontos magyar megfelelője (egyenlőre), ennek ellenére gyakran megcsodálhatjuk természetfilmekben, rajzfilmekben és video effektekben. A pontos fordítása az ?időköz csúsztatás?, ami nem pontosan fedi a lényegét, hogy az egymást követő képkockákat lassú időközönként rögzítjük, de valós időben játsszuk vissza. Ezzel olyan hatást érhetünk el, mintha egy video felvételt szélsőségesen felgyorsítottunk volna. Maga a videó elnevezés is tévesen azt sugallja, hogy ezek a felvételek video kamerával készültek, holott a legtöbbjük készítéséhez csak egy fényképezőgép kell.
Például, ha egy naplementéről percenként készítünk egy képkockát,, majd ezt a kép sorozatot a videók szokásos 25 fős (képkocka másodpercenként) sebességével játsszuk vissza, akkor közel egy órányi időt 2 másodperces videóba sűríthetünk bele. A témától függően az eredmény lélegzetelállítóan hatásos is lehet. A time-lapse videót olyan dolgok megfigyelésére vagy illusztrálására is használják, amelyek lassú időbeli lefolyása miatt a hétköznapi emberi észlelés számára nem feldolgozhatóak. Például, egy mag csírázását, vagy a növények mozgását más módszerrel nem is nagyon tudnánk vizuálisan feldolgozni. Erre a legjobb példát a David Attenborough növények életéről készített dokumentumfilmjeiben találhatunk.
Az alábbiakban két példát mutatunk a time-lapse videókra. Az egyik a világ légi forgalmát mutatja 24 óra leforgása alatt, a másik egy gesztenye kicsírázását.

Ha hosszabb időt akarunk a videóval átfogni, vagyis a mozgást tovább akarjuk gyorsítani, akkor csak az egyes felvétele közötti időt kell megnövelnünk. Ha a percenkénti felvételt fél órára növeljük, akkor a fenti példában a két másodperces videóba már közel egy napos időszakot tudunk belesűríteni.

A time-lapse videó – akármilyen professzionálisan is hangozzon az elnevezése – roppan egyszerű technikán alapuló trükk, olyannyira, hogy az első mozgóképek is ezen az elven alapultak. (Edward Muybridge angol fotográfus már az 1800-as években, jóval a mozgókép feltalálása előtt  kísérletezett a több kamerával felvett majd lejátszott fényképekkel, mindezt csak azért, hogy tudományosan eldöntsön egy akkoriban divatos társasági vitatémát, nevezetesen, hogy vajon van-e olyan pillanat, amikor egy vágtázó ló mind a négy lába a levegőben van.)

A mai digitális fényképezőgépekkel nekünk sokkal egyszerűbb dolgunk van, ha time-lapse videót akarunk készíteni. Mindössze egy fényképezőgépre, egy állványra, egy Photoshop Extended-re és egy-két tanácsra van szükségünk.

A legfontosabb tanács, hogy ügyeljünk arra, hogy az összes felvételünk azonos beállítással készüljön. Ezért ha lehet, az automata funkciókat a fényképezőgépünkön teljesen kapcsoljuk ki, és tanulmányozzuk egy kicsit a manuális beállítási lehetőségeket. Ugyanis, ha automatikus blende és zársebességgel dolgoznánk, akkor a felvételi idő során megváltozott fényviszonyokat a beállítások automatikusan követnék, így a videónk kellemetlenül vibrálna. Az automata beállítások közül ne felejtsük ki az automatikus ISO és fehéregyensúly beállítást sem. A beállításokat mind manuálisan kell elvégeznünk, előre számolva azzal, hogy a felvételi viszonyok az idő elteltével hogyan fognak változni.

Ha a felvételen gyorsan mozgó tárgyak is vannak, ne törődjünk az elmosódott részletekkel. A bemozdult részlet a fényképen hátrány, de a videónál simább mozgás átmeneteket fog eredményezni.

A time-lapse felvételeknél fölösleges a legjobb minőségű (és a legnagyobb méretű) képeket készítenünk, így a kamerát nyugodtan állítsuk közepes mérető jpeg formátumra. Ami számítani fog az inkább a tárolókapacitás, mivel egy 30 másodperces time-lapse felvételhez is már 600-700 állóképet kell készítenünk, de kártya cserére nem lesz módunk.

Azt nem kell külön kiemelnünk, hogy time-lapse felvételeket csak állványról készíthetünk, de azt igen, hogy manuális kioldót soha ne használjunk. A több száz felvétel készítésekor nem lehetünk elég óvatosak, a kamera idővel el fog mozdulni, így a videóvá összefűzött felvételünkön nagyon zavaró kilengések lesznek. Ha tehetjük, és ha a kameránkhoz kapható, akkor használjunk távkioldót, vagy távirányítót. Néhány fél professzionális kamerát időzített sorozatkioldóval is felszereltek, így ezek ideális eszközei a time-lapse felvételek készítésének, mivel itt a dolgunk csak a kamera őrzésére korlátozódik.

Végül, a felvétel készítése közben ne használjunk ráközelítést (zoom) vagy svenkelést (pan) mivel ezeket az effekteket később, a videó elkészülte után, az After Effects-ben sokkal egyszerűbben és a kamera elmozdulásának kockázata nélkül is megoldhatjuk.

Kötegelt utómunka Photoshop-pal

Miután a külső munkával végeztünk, akkor – a tervezett felvétel hosszától függően – valószínűleg több száz vagy több ezer képünk van, amelyeken szinte biztos hogy szeretnénk apró részleteket változtatni. Egyenként elvégezni a változtatásokat szinte lehetetlen feladat, de szerencsére segítségünkre lehet a Photoshop Action (Windows / Action) funkciója. Ezzel a funkcióval automatizálhatóak az ismétlődő munkafolyamatuk.

Első lépésben próbáljuk ki egyetlen képen, hogy milyen változtatást  szeretnénk végrehajtani, majd ennek lépéssorozatát rögzítsük egy Action-ben. Itt lehetőség lenne arra is, hogy a feladatsort egy funkcióbillentyűhöz rendeljük, de mivel nem manuálisan fogjuk felhasználni, így nem kell foglalkoznunk vele.

A következő lépésben egy Batch (kötegelt) feladatot bízunk a Photoshop-ra, vagyis, hogy a fenti elmentett Action-t (lépéssorozatot) egy könyvtárban található összes képre végezze el. Ezt  funkciót a File / Automate / Batch menüben találhatjuk.

Ehhez három dolgot kell megmondanunk a Photoshop-nak: melyik feladatsort kell elvégeznie, mely könyvtárban lévő képeken, és végül az eredményt hova mentse.

Alternatívaként a kötegelt feldolgozást Photoshop Lightroom-ban illetve az Adobe Bridge-ben is el lehet végezni. A változtatásokat természetesen a végeredményül kapott videón is elvégezhetjük, de az már egy videoszerkesztési cikk témája. Ezzel a módszerrel csak egy további a Photoshop lehetőséget szerettünk volna bemutatni.

A Time-Lapse videó elkészítése

A video elkészítésének két feltétele, hogy az összes képünk egy könyvtárban legyen, ahol lehetőleg a képek emelkedő sorrendben vannak besorszámozva (a legtöbb kamera amúgy is így sorszámozza a képeket), illetve hogy a Photoshop Extended verziójával rendelkezzünk, ugyanis csak ebben a verzióban vannak meg az animációhoz szükséges funkciók.

Ha a képet a Photoshop Extended verzióval nyitjuk meg, akkor a párbeszéd ablakban van egy opció, amit eddig valószínűleg nem nagyon használtunk, és amivel nem csak egy képet, hanem egy teljes kép sorozatot nyithatunk meg. Ügyeljünk arra, hogy a sorozat első képét, és csak azt az egy képet válasszuk ki, egyébként ez az opció nem lesz kiválasztható.

Ezt követően a Photoshop Extended már tudni fogja, hogy nem hagyományos képet hanem videót fogunk szerkeszteni, így megkérdezi, hogy a videóban hány kockát játsszon le másodpercenként.

Ezt követően a könyvtárban szereplő képeket a számozásuk sorrendjében ráhelyezi a timeline-ra.

Ettől a ponttól a munkánk nagyon fog hasonlítani az Adobe Premiere Pro vagy az After Effects szoftverekben végzett munkához, mivel itt már nem egyetlen képen, hanem egy képsorozaton, animáción végezhetünk el módosításokat. Erről viszont mindenkit lebeszélnék, mert ezt a képsorozat méretében még egy nagyságrenddel meghaladhatja egy hasonló terjedelmű video méretét, így itt csak a valóban szükséges és máshol nem elvégezhető változtatásokat végezzük el.

Mi azonban nem akarunk további módosításokat a videón, hiszen azt a fenti Batch módban valószínűleg már elvégeztük, így csak annyi feladatunk maradt, hogy a  File / Export / Render video paranccsal elmentsük a képsorozatból készített videót, a kívánt tömörített formátumban.

Természetesen a videóba rendezett képsorozatunkon még számos finomítást végezhetnénk el, erre a Photoshop Extended számos lehetőséget is kínál, és az exportálásnak is megvannak  maga apró részletei, de ezekre csak az első time-lapse video elkészítése után térjünk rá, miután a gyors sikerélmény meghozta a bátorságunkat, és  felélesztette további kísérletező kedvünket.

Ha elkészítette első – vagy akár sokadik – time-lapse videóját Photoshop-ban, ossza meg velünk véleményét, tapasztalatát akár a lenti fórumon, vagy Facebook oldalunkon. Sok sikert!